
 

 

Annex to the Declaration of Table Mountain 

Abolishing “Insult Laws” in Africa and Setting Free Press Higher  
on the Agenda 

2010 

June 

According to reports from Rwanda, Jean Leonard Rugambage, the acting editor of the 
Umuvugizi newspaper, was shot outside his home on June 24.  Mr Rugambage recently 
published an article on the Umuvugizi website alleging that Rwandan officials were 
involved in the attempted murder of a former Rwandan general, Faustin Kayumba 
Nyamwasa, in South Africa on June 19, 2010. 
  
Observers are concerned that his death may be related to publication of this article and 
that the environment for journalists and news publishers in Rwanda is worsening ahead 
of the presidential elections due to take place in August 2010.  The trend can be 
illustrated by the closure of two independent newspapers, Umuseso and Umuvugizi, 
journalists being reportedly put under surveillance and a journalist being attacked after 
carrying out an interview with an opposition party member.  According to reports, Mr 
Rugambage complained to a friend of being under constant surveillance before his death. 
 
In Zambia on 4 June Fred M'membe, editor of The Post newspaper. was sentenced to 
four months of hard labour for contempt of court. He was detained for three days before 
being released on bail on 7 June pending an appeal. 
 
The charge arose from the publication of an opinion piece by a US-based Zambian legal 
professor during the trial of The Post news editor, Chansa Kabwela, in August 2009. The 
article described the case against Ms Kabwela as a "comedy of errors". 
 
Ms Kabwela was arrested last July on charges of "circulating obscene materials" after 
sending two photographs of a woman giving birth in the street outside a hospital to the 
vice-president, the minister of health and other officials to highlight a health workers' 
strike. The photographs were not published in the newspaper. In October, a court ruled 
that Ms Kabwela had no case to answer. 



May 

 
Pre-election violence in Burundi continues and the threats to freedom of expression were 
exacerbated by the expulsion of Human Rights Watch observer Neela Ghoshal in May, 
sending a clear message to journalists and other observers that criticism of the 
government in the lead up to elections will not be tolerated.  
 
Egyptian Foreign Affairs Minister Ahmed Aboul Gheit filed a criminal defamation 
lawsuit against independent journalist Hamdi Kandil. He faces up to six months in jail 
and a discretionary fine if convicted. 
 
Expatriate journalist Tedros Menghistu Wondefrash, publisher and editor of Selam was 
attacked in Houston, Texas, by supporters of Eritrean President Isaias Afwerki. 
Wondefrash is well known for his critical reporting on the Eritrean government. 
 
During May a new Anti-Terrorism law was proclaimed in Ethiopia, citing definitions of 
terrorism so vague they could apply to many legitimate forms of expression, including 
criminalising public debate that “encourages terrorism” or allowing journalists to be put 
under surveillance in order to identify their sources. 
 
In Sudan, the opposition newspaper, Rai al-Shaab, was closed and four of its journalists 
arrested on grounds of false news. 
 

April 

 
The media situation remains critical in Cameroon.  On 22 April, Ngota Ngota Germain, 
editor of the weekly Cameroun Express died in jail after six weeks’ detention, due to a 
lack of essential medical treatment.  Journalists Simon Herve Nko'o, from the weekly 
Bebela, and Serge Sabouang of the bi-monthly La Nation, were detained in February for 
allegedly possessing a document that could expose disturbing information about the head 
of the state-run oil company.  
 

March 

 
Lucien Pungu, a journalist from the Democratic Republic of Congo, was sentenced in 
absentia to one year in prison and fined more than US$12,000 on the charge of libel, 
following a publication on the website, Congo Blog, which he was erroneously attributed. 
 
In Ghana, a media company was threatened by a group of young Ashanti men, which 
demanded that a journalist Ato Kwamena be sacked for allegedly insulting their king.  
 
A month after a military coup in Niger, a three-day national conference was held to 
discuss the goal of putting an end to the criminalisation of press offences. Since the junta 
took over, the draft law has been approved; the Niamey Press Club reopened and prison 



sentences for journalists repealed. 
 
In Somalia, Al-Shabaab militants arrested three journalists – the manager of Markabley 
radio Ahmed Omar Salihi and two of the station’s reporters, for broadcasting reports 
critical of the militia.  
 

February 

 
Two journalists from Uganda’s Sunday Monitor were charged with libel by President 
Museveni on the grounds that they “defamed him” after comparing him to former 
Philippine leader Ferdinand Marcos. The climate in Uganda for journalists remains 
difficult, with increasing reports from human rights groups suggesting there is a 
concerted campaign by the ruling party threatening, harassing and intimidating journalists 
who are critical of their government.  
 

January  

 
There are growing concerns about restrictions on the media in Ethiopia. In January Al-

Quds editor Ezedin Mohamed was sentenced to one year in prison for his column 
criticising Prime Minister Meles Zenawi’s statements about religious affairs in Ethiopia. 
 
One of Morocco's sole independent publications, Le Journal Hebdomadaire, was closed 
in late January for bankruptcy. Since it was founded in 1997, the weekly had been a 
fierce critic of the government and ruling monarch and it effectively pushed the ‘red 
lines’. Officially the closing of the Journal was due to a towering debt in unpaid taxes and 
social contributions, and a 270,000 euros fine for libel, yet it is believed that the 
Moroccan government orchestrated both an advertising boycott and unusually speedy 
bankruptcy trial in a bid to silence the magazine.  

 
 
 

2009 

December 

 
In Ghana, journalists have been subjected to regular threats and harassment, particularly 
from political militants. In late December, ruling party supporters attacked five 
journalists, accusing them of biased reporting. 
 
In Morroco, several journalists were fined and sentenced to jail during the last months, 
while leading independent newspapers were seized after reporting on King Mohamed 



VI's rule and health, and printing a cartoon that was considered "disrespectful of a 
member of the royal family." 
 
In Uganda, the government continues to use sedition, defamation and incitement laws to 
repress voices of dissent, and to curtail press freedom. At least 16 journalists were facing 
a variety of criminal charges at the end of the year.  

November 

 
In Algeria, a court decision banned a supplement of Al Monaqsa newspaper on the 
grounds that it was unlicensed. According to the newspaper's staff however, the decision 
is the result of the newspaper's recent reporting on corruption and the embezzlement of 
public funds. 
 
The Egyptian government's hardline view is underscored by its refusal to release 
imprisoned blogger Kareem Amer, denying his right to be released after having 
completed three quarters of his prison term, per legal stipulations for all prisoners. Amer 
was expected to be released on 5 November 2009, after spending three years in the Borg 
Al Arab prison on charge on insulting president and Islam, however officials at the 
Egyptian prisons department, which is affiliated with the Interior Ministry, announced 
that his release request would not be approved by the State Security Service, and that 
instead the release order would have to come from "high above," referencing the office of 
the president. 
 
Sierra Leone's Supreme Court declined to repeal provisions of the 1965 Public Order 
Act stipulating prison terms for journalists found guilty of libel or defamation, ruling that 
the Law is in line with the country's constitution and that "journalists are under no 
imminent threat." The decision was rendered despite claims by Sierra Leone Association 
of Journalists' (SLAJ)  that the 1965 text  contradicted the constitutional guarantee of 
freedom of expression. 
 

October 

 
In Tunisia, journalist Taoufik Ben Brik was accused of assault on a woman and arrested 
following the publication of a series of critical articles on the recent re-election of 
President Ben Ali. 
 
The Ivory Coast's media regulatory body, the 'Conseil National de la Presse,' levied 
heavy fines against the daily Le Nouveau Reveil for libel against the Prime Minister, 
Guillaume Soro. The daily was ordered to pay 5 million FCFA (approximately 7,500 
Euros) after publishing an article entitled "Soro talking nonsense after jaunt to China." 
The daily is closely linked to the Parti Démocratique, which currently supports an 
opposition leader for the next presidential elections. 
 



The Parliament of Togo adopted a draft law that extended the powers of the regulatory 
body in charge of broadcasting and communications, and leaving independent media 
exposed to a wide scope of restrictions and regulations that could limit freedom of 
expression. The law can potentially be abused for political purposes and the High Council 
for Broadcasting and Communication (HAAC) has already banned several publications, 
while suspending interactive radio and TV programmes. The new law allows the Council 
to not only impose sanctions on media companies in Togo, but also the right to seize 
equipment, increase the durations of media bans, and withdraw journalists' accreditations. 
 
In Niger, Abdoulaye Tiémogo, editor of the independent weekly Le Canard Déchaîné, 
who had been arrested in the past on several occasions, was finally released in October 
2009 after spending two months in prison on charges of discrediting a judicial decision. 
The poor conditions in which he had been detained had caused his health to deteriorate, 
and he had suffered from several illnesses including malaria. 
 

September 

 
Ibrahim Soumana Gaoh, the director of weekly Niger news magazine Le Témoin, was 
arrested in September 2009 on charges of defaming the communications minister, 
Mohamed Ben Omar, in an article on his involvement in a financial scandal. 
 
In Nigeria, both government and criminal gangs intimidate and sanction journalists who 
report on corruption and criminal activities. Bayo Ohu, assistant news editor of the 
Nigerian daily The Guardian, was shot dead on 20 September by a group of up to five 
gunmen as he was preparing to attend a church service. 

August 

 
Authorities in Senegal continue to turn a blind eye to violence against journalists and 
independent media. On 17 August, 10 men armed with knives and teargas grenades 
raided the premises of the privately owned daily newspapers L'As and 24 heures, 
destroying their equipment and printing supplies. The attack was an escalation of the 
conflict between Senegal's handicraft and air transport minister, Farba Senghor and a 
number of newspapers, after the latter published information concerning his personal life. 
In a separate incident, followers of religious leader Serigne Modou Kara Mbacke raided 
the premises of the media group Wal Fadjri on 25 September, damaging its offices and 
capturing Wal Fadjri's CEO. The attack followed the publication of an article alleging 
that a religious leader was supporting the Senegalese President in return for donations. 

June 

 
The Sudanese parliament passed a new press law allowing the National Press and 
Publication Council to shut down any media outlet at its own discretion, for a period of 
up to three days. 
 



Six journalists were arrested in Gambia on charges of sedition and defamation of 
President Yahya Jammeh after they supported a press union statement criticizing the 
president over public comments he made about Deyda Hydara, a journalist who was 
brutally murdered in 2004 by still unknown attackers. On 6 August, the Banjul High 
Court handed down a two-year sentence for each journalist and a total fine of 500,000 
dalasis (approx. $18,000). All journalists were later released on 3 September after being 
granted a presidential pardon. 
 

May 

In Nigeria, the government continues to intimidate and sanction journalists who report on 
alleged cases of government corruption. 
 
In Sudan, the government is intensifying its campaign to intimidate journalists and others 
who criticise the authorities 
 

2008 

November 

 
In the course of October and November, the Egyptian security service has conducted an 
aggressive campaign against bloggers and Internet activists who are critical of the 
country's authoritarian regime, raiding the houses of several prominent bloggers, seizing 
their computers, arresting and prosecuting them. 
 

October 

 
In Tunisa, the public prosecutor issued in October a court summons to Neziha Rejiba, 
editor of the online magazine Kalima and one of the country's most critical journalists. In 
an article for the weekly Mouatinoun, Rejiba accused the government of being behind the 
recent destruction of Kalima. Authorities also seized all copies of Mouatinoun. 

September 

 
In Lesotho, a defunct weekly, The Mirror, its editor and the printing company were 
handed a M50 000 (5,700 EUR) fine on 29 September for defaming Prime Minister 
Pakalitha Mosisili, for an article published in April 2001 which according to the court 
made "political insinuations that were highly defamatory." The court stated "there was no 
justification whatsoever for those allegations and the defendants negligently published 
them without bothering to establish their truthfulness." 
 
 



In Tunisia, security agents detained Slim Boukhdhir, an online writer, for two hours, 
demanding that he stops his work. Boukhdhir had just written an article urging Ben Ali to 
follow the advice of U.S. Secretary of State Condoleezza Rice and loosen the state's grip 
on the civil society. Authorities had harassed Boukhdhir in the past, jailing him for 
several months earlier in the year.  
 
In Senegal, which was once a beacon for freedom of expression in West Africa, El 
Malick Seck, editor of the daily 24 Heures Chrono, was sentenced on 12 September to 
three years in jail by a Dakar court for "activity liable to disrupt public order and cause 
serious political unrest", "disseminating false news", "public insult" and "illegal 
possession of government documents". 24 Heures Chrono was suspended for three 
months. The charges related to an article published on 28 August that claimed that 
President Abdoulaye Wade and his son Karim were involved in money laundering. 

August 

 
In Gambia, Fatou Jaw Manneh, a contributor to the AllGambian.net website, was 
sentenced to four years in prison on charges of "sedition" and publication of "false news 
intended to create public fear and alarm" for criticising President Yahya Jammeh. A 
former reporter for the privately-owned Daily Observer, she was tried for an article 
published in October 2005 in which she accused President Jammeh of "tearing our 
beloved country to shreds" and described him as "a bundle of terror." 
 

June 

 
The National Communications Council of Guinea banned the publications La Vérité, 
L’Observateur and La Nouvelle for extended periods earlier this year in retaliation for 
separate articles critical of the presidential administration, the government and the army. 
 

May 

 
In Zimbabwe, the Standard editor, Davison Maruziva, was charged with “publishing 
false statements prejudicial to the state and contempt of court” for publishing an editorial 
by opposition leader Arthur Mutambara that was critical of President Robert Mugabe’s 
regime. 

April 

 
In Uganda, the bimonthly independent publication The Independent has been in the 
government’s spotlight since April following investigations the paper led into illegal 
detention centers in the suburbs of Kampala. Police raided the paper’s premises, seized 
equipment and arrested staff, on charges of “possessing seditious materials” and 
“publishing inflammatory materials.” 



 

March 

 
An article published by the Arabic-language Al Massae daily in Morocco led to a strong 
division of the country’s press in early 2008. The article reported on a supposed 
homosexual marriage ceremony, which resulted in attacks on the people that allegedly 
participated in the ceremony. In the end, jail sentences were handed to the people present 
at the supposed marriage on charges of « sexual perversion » but also to Rachid Ninni, 
director of the Al Massae press group, for libel. He received a record-high fine of six 
million dirhams (524,000 euros), which jeopardizes the entire operations of the 
newspaper group. 
 
In Niger, the managing editor of an independent bi-weekly publication, L’Eveil Plus, was 
sentenced in February to one month in prison following a complaint filed by the State 
Prosecutor of the Niamey Court. The charge stemmed from an opinion piece critical of 
the judiciary’s contrasted handling of two high-profile corruption cases. 
 
In Gabon,  the National Communications Council is instrumental in the government’s 
arsenal to silence critical reporting. Among the latest sanctions was a three-month ban 
imposed in March on the private publication Tendance Gabon after it republished Le 
Monde’s article on French investigations into the private luxury Parisian residences 
acquired by five leaders of oil-rich African nations, including President Omar Bongo. 
 

2007 
 
In DRC, Jean Pierre Phambu Lutete, publisher of the Kinshasa-based bi-weekly 
newspaper ``La Tolerance'', was arrested by the Kinshasa Provincial Police Inspection 
(IPK) unit when he arrived for an interview with Pauline Ipelueka, a senior official with 
Kinshasa's property tax office, to discuss a criminal case against her. He was charged 
with ``threatening and attempted extortion'' of Ipelueka. Lutete told JED from his cell that 
he had been preparing an article in which he criticised Ipelueka's recent appointment to a 
high-level post in view of the fact she was facing charges of ``breach of trust'' brought by 
the Kinshasa/Kalamu High Court's prosecutor.  
Michel Mutabesha Bakuza, a reporter with state funded public broadcaster 
Radiotelevision Nationale Congolaise (RTNC), was indefinitely suspended by officials 
for allegedly ``breaching the station's editorial policy'' after he aired an interview with 
dissident Congolese General Laurent Nkunda ``without prior consent from the station's 
management''. In the interview Nkunda criticised the government over the pace of the 
integration of his troops into the Congolese armed forces. 
Authorities in the central diamond mining town of Mbuji-Mayi closed down a private 
broadcaster on Sunday in connection with comments critical of the provincial governor 
that aired on two programmes the previous week. 
 



In Mauritania, Abdel Fettah Ould Ebeidna, managing editor of the daily newspaper 
``Al-Aqsa'', was illegally jailed in Nouakchott after he had been ordered to report to a 
police station by Judge Mohamed Talhata because of a libel complaint against him by 
businessman Mohamed Ould Bouammatou, who the paper had said was involved in a 
large-scale cocaine racket in the northern town of Nouadhibou, along with the son of a 
former president, a politician and the sons of several prominent figures. Under the 
country's new 2005-2006 press law, libel and printing ``inaccurate news'' are no longer 
punishable by imprisonment and a press and broadcasting regulatory body, HAPPA, has 
been set up. 
 
In Liberia, the management of the ``Liberian Express'' bi-weekly newspaper has been 
threatened with a US $20,000 libel action by a ruling Unity Party member of the House 
of Representatives of Liberia, Dusty Wolokollie, who accused the newspaper of 
publishing ``a falsehood against him''. The newspaper had linked him to a meeting 
allegedly held in London to make an oil deal with the management of the Broadway 
Consolidated company, a UK-based mineral company which entered into an off-shore 
concession agreement with the Government of Liberia. Wolokollie says he will not 
request a retraction or complain to the Press Union of Liberia; instead he intends ``to 
teach the Liberian media a lesson''.  
 

April 

 
In Algeria, Yasser Abdelhai a journalist with the Echourouk El Youmi daily was 
sentenced to pay four million dinars (40,000 euros) in damages for four defamation cases. 
Abdelhai has had 26 cases brought against him since 2002. 
Algiers Appeals Court imposed suspended sentences of six months' imprisonment and a  
fine of Dinars 50,000 (Euros 530) on Arabic-language daily ``Ech-Chourouk'' editor Ali 
Fodil and one of his journalists Nanla Berrahal for defamation of Libyan leader 
Muammar Gaddafi in reports which, it was alleged, ``attacked his person, the Libyan 
state and the security of the Algerian and Libyan states''. 
Arezki Ant-Larbi, correspondent of the French dailies ``Le Figaro'' and ``Ouest France'', 
was detained at Algiers airport as he was about to board a flight to France on the basis of 
a 1997 warrant when he was found guilty of libel as a result of a complaint by a former 
justice ministry official who complained of an article in the weekly ``L'Evenement'' in 
1994 about his department's slowness to respond to allegations of mistreatment of 
detainees in Lambose prison. 
 
In Central African Republic, a Bangui criminal court sentenced Ngady to two months' 
imprisonment following his jailing on March 13 and imposed a fine of CFA fr300,000 
($636) in connection with his statements critical of the governmental High 
Communication Council. 
 
In DRC, After 132 days spent in the cells of Kinshasa's Secret Service Police and the 
city's main prison reporter/cameraman Papy Ntembe Moroni of the privately-owned 
Canal Congo Television (CCTV), was `provisionally' released without trial but accused 



of ``inciting hatred and violence, spreading false rumours and public insults''. He claims 
he suffered severe brutality. Papy Ntembe, is a native of Equateur province. He is being 
held under special confinement and has been refused visitors, even his lawyer. 
 
In Djibouti, Houssein Ahmed Farah, a contributor to the opposition weekly ``Le 
Renouveau'' and member of the Movement for Democratic Renewal (MRD), was 
detained following accusations that he had written an article in the newspaper on 26 April 
that linked President Ismael Omar Guelleh to an alleged sex scandal involving a 
businessman from Dubai. Farah was freed on 13 May after a judge ruled there was not 
enough evidence to establish that he wrote the article. Within hours of his release, police 
from the department of criminal and special cases carried out another raid on Le 
Renouveau's premises in the capital's Hayableh neighbourhood, where newly acquired  
printing material was being stored, and have prevented it from publishing.  
 
Egyptian authorities arrested blogger Abdel Moneim Mahmoud, 27, and detained him for 
30 days pending an investigation into charges that he belongs to the outlawed Muslim 
Brotherhood and that he defamed the government with his reporting. Mahmoud used his 
blog to expose torture of civilians by Egyptian authorities and the country's practice of 
trying civilians in military courts. Mahmoud's lawyer Islam Lutfi said ``Egyptian 
authorities use temporary detention as a form of punishment'', and could extend 
Mahmoud's detention by 15-day increments to enable him to be kept in custody for 
months. 
 
Ethiopia's High Court acquitted Kifle Mulat, the exiled president of the banned 
Ethiopian Free Press Journalists Association, of the single charge of ``outrage to the 
constitution and the constitutional order'' over his organisation's criticism of the 
government crackdown on journalists and politicians in November 2006, according to 
local media reports. 
 
In Ghana, reporter Kojo Hayford and cameraman Lord Asante Fordjour of Accra-based  
independent TV station, TV3, were attacked when they went to the office of Raymond 
Gbegoah, Coordinating Director of Akuapem South District Assembly in the Eastern 
Region of Ghana to seek his comments on insanitary conditions at a market in Nsawam, 
the district capital. Gbegoah, who was outraged by the filming of the filth without his 
consent, impugned ill motives to the journalists and chased them from the Assembly 
building and slapped the cameraman. Gbegoah said the filming of the refuse was 
intended to ridicule his administration and bring the image of the district into disrepute. A 
few minutes after the incident Gbegoah dispatched a team to clear the refuse. 
 
In Rwanda, A court in the capital, Kigali, sentenced Agnès Nkusi-Uwimana, director of 
the bi- monthly journal Umurabyo, to a year in prison on charges arising from the 
publication of an unsigned reader's letter on January 1 that compared ethnic killings 
during President Paul Kagame's Tutsi-dominated administration to those of the previous 
Hutu regime. Nkusi-Uwimana who had been in jail since January 12 was convicted of 
divisionism, sectarianism, and libel and also ordered to pay damages of Rwandan fr 
400,000 ($760). 



 
In Tunisia, Managing Editor Omar Mestiri of the banned online newspaper Kalima is 
facing a prison sentence of between one and three years because he has refused to 
provide the identity of his sources for a story about an attorney whom he accused of fraud 
and forgery and because he is alleged to have defamed the attorney. He was summoned 
by the public prosecutor to answer questions about the alleged defamation offence. 
 
`The Namibian'' newspaper's editor Gwen Lister and The Free Press of Namibia, the  
company that owns and publishes the newspaper, received a demand for N$7-million (US 
$1-m) damages from the Palazzolo family, or face five defamation suits. 
 

March 

 
In Algeria, newspapers find themselves before the courts on a weekly basis on charges of 
defamation and libel. In March, Omar Belhouchet, publisher of the French-language El 
Watan daily, and Chawki Amari, a columnist with the same paper, were sentenced to two 
months in prison and ordered to pay one million dinars (10,000 euros) in damages for 
comments made in a column published in El Watan in June 2006. 
 
In Central African Republic, editor Michel Alkhaly Ngady of the private weekly Les 
Temps Nouveaux and the president of local publishers' organisation GEPPIC, was 
summoned and jailed in a police station near Bangui's harbour York over statements 
critical of the governmental High Communication Council (HCC). 
 
In Chad, a court in the capital N'Djamena imposed a six-month suspended prison term, a 
fine of CFA fr 25,000 (US $50) and CFA fr 500,000 ($1,000) damages on Director Adji 
Moussa of the satirical bi-monthly Le Mirror on criminal defamation charges. 
 
In DRC, armed police acting on the orders of local police chief Oscar Malongi, Kasa 
district commissioner, occupied the premises of the community radio station ODL, in 
Luebo, 500-km east of Kinshasa, ``brutally'' stopped all broadcasts, looted and vandalised 
the equipment and chased staff members off the premises. They forbade all subsequent 
access. Malongi reportedly accused the radio station of broadcasting ``insulting'' remarks, 
``incitement to hatred'', ``spreading hate messages'' and ``inciting civil disobedience''. 
 
In Egypt, the State Security Investigations (SSI) bureau of the Interior Ministry issued a 
report to public prosecutors that named pro-democracy activist and blogger Muhammad 
al-Sharqawi and 16 other bloggers, journalists and activists as being responsible for 
organising demonstrations and ``spreading false news'' that could harm Egypt's image 
abroad. The authorities subsequently charged al-Sharqawi with ``chanting slogans against 
the regime liable to disturb public order and social peace'', ``insulting the president'', 
``insulting and assaulting officials in the course of performing their duties'', ``calling for 
an unlicensed assembly'', and ``disrupting traffic'', and held him at Tora prison.  
  



In Gabon, the official National Communications Council (CNC) suspended the private 
bi-monthly satirical newspaper Edzombolo for three months for allegedly publishing 
``defamatory and insulting news directed at prominent state personalities'', according to 
local journalists and the news website Gabonews. 
 
Damages of Kenya shillings 500,000 (Euros 5,500) or one-year prison sentence imposed  
in a Nairobi court on Mburu Muchoki, editor of the tabloid weekly ``The Independent'', 
for ``libelling'' Justice and Constitutional Affairs Minister Martha Karua in a 2004 story 
headlined ``Karua's father in abortion scandal''. 
 
In Mali, director Diaby Makoro Camara and editor Oumar Bouare of the private monthly 
Kabako were sentenced in Bamako to four-month suspended prison terms, fined CFA fr 
50,000 (US $100) and ordered to publish the court decision after convictions on charges 
stemming from a defamation suit brought by Planning and Land Development Minister 
Marimantia Diarra. 
The private Radio Jamakan in the central town of Markala, north of Bamako, housed in 
the government-owned Office du Niger (ON) complex, an agency managing irrigation 
projects, was given notice to ``surrender the ON premises by March 31'', after airing 
broadcasts critical of President Amadou Toumani Toure ahead of next month's elections. 
 
In Senegal, Director Jean Menssa Diop and reporter Faydy Drame of Walf Grand-Place, 
a daily publication of the leading independent Wal Fadjri media group, were each 
sentenced by a court in the capital of Dakar to six-month suspended prison terms and 
damages of CFA fr10-million (US $21,000) on criminal defamation charges related to a 
June 2006 story about a consumer complaint against a car dealership. 
 
In Somalia, Publisher Yusuf Abdi Gabobe of the privately-owned daily ``Haatuf'' was 
sentenced during a trial inside a police training centre in Mandera (60-km northeast of 
Hargeisa) to two years' imprisonment for ``reporting false information about the 
government, insulting the president by discrediting him and his family and creating inter-
communal tension''. 
 
Veteran radio commentator and media activist Daniel Lawson-Drackey has been banned 
indefinitely by the Togo government from broadcasting because he gave a commentary 
on private radio Nana FM critical of a government minister. 
 
In Zimbabwe, the government has issued in the capital Harare a press release threatening 
foreign correspondents with unspecified government reprisals over alleged biased 
reporting. 
 

February 

 
In DRC, The Kalamu Peace Court in the city of Boma, in Bas-Congo province, 
sentenced Popol Ntula Vita, a reporter with the Kinshasa-based weekly ``La Cite 
Africaine'', to three months imprisonment without parole and imposed damages of 



US$6,450 for ''defamation and damaging allegations'' against Thomas Ndombasi, the 
local head of the public tax office and three of his colleagues. 
Congolese university professor Idesbald Byabuze Katabaruka, who is also director of the 
``Mashariki News'', published in Bukavu, South-Kivu province's in eastern Democratic 
Republic of Congo, detained in the Rwandan capital of Kigali in connection with a 2005 
report critical of President Paul Kagame, which he says he did not write 
 
In Egypt, Secular blogger Abdel Kareem Nabil Suleiman (popularly known as Kareem 
Amer) was sentenced to four years' imprisonment on charges of disparaging religion 
(three years) and defaming the Egyptian president (one year). 
Prominent independent newspaper editor Ibrahim Eissa of the weekly Al-Destour 
newspaper had a one-year jail sentence for ``insulting'' the president quashed by a judge 
but was fined Egypt pounds 22,000 (US $4,000). He was sentenced to the one-year jail 
term for carrying a story about a court case against President Hosni Mubarak. 
 
In Ivory Coast, stories critical of President Laurent Gbagbo led authorities to charge 
Director Denis Kah Zion and reporter Andre Silver Konan of the private daily Le 
Nouveau Reveil and director Jean-Marie Ahoussou and reporter Hyppolite Oulan of the 
private daily L'Inter in the commercial capital, Abidjan, with offending the head of state. 
 
In Rwanda, Jean-Bosco Gasasira, managing editor of the independent fortnightly 
``Umuvugizi'', was beaten unconscious by unidentified assailants in Kigali following, 
according to local journalists, a series of articles in his paper critical of officials in the 
government of President Paul Kagame. 
 
The Tunisian authorities banned issues of two French publications, the daily ``Le 
Monde'' and the weekly ``Le Nouvel Observateur'', and blocked the website of a third, the 
daily ``Liberation'', because they contained articles by Tunisian journalist Taoufik Ben 
Brik critical of President Zine el-Abidine Ben Ali. 
 

January  

 
In Burkina Faso, two month suspended prison terms were handed down on two 
journalists, Germain Nama and Newton Ahmed Barry, by an Ouagadougou court for 
libelling President Blaise Campaore's brother, Francois, by linking him in an article in the 
monthly paper L'Evenement with the murder in 1998 of prominent investigative 
journalist Norbert Zongo. They were also fined each CFA fr 300,000 (Euros 450 or US 
$590). 
 
In RDC, Rigobert Kakwala Kash, the editor of the privately-owned weekly ``Le 
Moniteur'', was sentenced to 11-months' imprisonment for libelling the governor of the 
western province of Bas-Congo, the first journalist to be imprisoned since Joseph 
Kabila's election as president. The actual charge was that he libelled, insulted and spread 
false rumours. 
 



Ethiopia Supreme Court rejected an appeal by journalist Abraham Reta of the privately-
owned weekly ``Addis Admas'' and sent him back to prison to complete the remaining 
nine months of a one-year sentence he received in April 2006 for allegedly libelling three 
senior officials when he was editor of the now-defunct weekly ``Ruh''. 
 
In Ivory Coast, Soir Info reporter Claude Dasse was held incommunicado for five days 
over a story critical of the state prosecutor.  
 
In Morroco, the Casablanca-based weekly ``Journal Hebdomadaire's'' managing director 
Aboubakr Jaman, faced with punitive damages awarded against it in a libel action 
brought by the European Strategic Intelligence and Security Centre (ESISC) resigned to 
prevent the authorities seizing the paper's assets to pay for the damages. This would have 
resulted in its closure. 
A Casablanca court handed down suspended sentences of three years' imprisonment and 
fines of Dirhams 80,000 (Euros 7,200) on Arabic language weekly Nichane editor Driss 
Ksikes and one of his journalists Sanaa Elaji for attacking Islam and traditional morals in 
a feature about Moroccan humour. The court also ordered ``Nichane'' to be closed for two 
months. 
 
 
 
 

  

 
 
 
 


